16 januari 2011

Och nu över till något helt annat...!

Har bestämt att temat den närmast tiden kommer kretsa runt relationsforskning, inte forskning så där torrt, utan som lite undersökande bakgårdsfilosofi. Kolla av teori och försöka verklighets förankra det i min egen och bekantskapskretsens verklighet. Från teori till att löpa linan ut, definiera vad jag vill och hur det skulle kunna gå till. Jag är ingen duvunge, jag har varit singel ett bra tag och snurrat runt i relationer sedan skilsmässan så det blir lite bakåt reflektion också. Sen är det mycket viktigt med er feedback för att det här ska funka. OK? Vi kommer beröra allt från vem e jag som man, nätdejting, kvinnor, singel eller par, till kärnan - att vara i en relation mm. Men tänkte börja lite från början med en...


Fakta "ride" - scannade av webben lite snabbt under eftermiddagen, kollade på DN, forskning.se, Wendela och relationer.nu + några andra olika sajter och bloggar. Bläddrade även i några gamla böcker i hyllan (och ett par nya) som vi kommer kolla närmare på senare. Men nu dagens huvudnummer "grundpelarna" i en bra relation. Och grundpelarna kommer igen överallt mer eller mindre (fast mest mer).


Kommunikation är NO 1. hos, i princip, alla källor, (även mig). Nästan alla, menar alla, källor nämner betydelsen av kommunikation i form av kroppsspråk och verbalt snack. Den andra delen av kommunikation är fysisknärhet och sex. En del källor skiljer på kramar och beröring i motsatts till eller till förlängningen av beröringen som är sex, sexuellt relaterad beröring ses som fysisk kommunikation men direkt kopplat till sex och samlag. Upplever själv det som att det är hårfina gränser på det mesta jag nämnt ovan, ur mitt lilla perspektiv hänger allt ihop och allt ovan måste alltid funka helst mer än mindre. Det hänger ihop för att det krävs, för att få det att funka i vardagen och för den delen hela vägen till lyxhelger och SPA weekend´s. Tror det är viktigt för mig då jag under så många år gjort avkall på just exklusiva dagar med mitt/mina ex partner. Att bara få vara vi, vuxna, små och galna, ha roligt och vara. Mitt ex och jag var så uppfyllda av barnen och oss själva så vår "VI bild" var suddig och ointressant för oss som par. Rent av misslyckad, därmed fanns den inte. Eller har jag för höga förväntningar på relationen? Något att undersöka senare i bloggen.


I en relation ser jag följande scenario. Kanske en idealbild eller dröm. Eller kanske mer ett mål? Jag vill dela hennes och mina drömmar, orosmoln och önskningar i och för livet. Skulle också vilja också öppet och regelbundet prata om det som finns i det innersta av drömmar, förhoppningar och övertygelser (de två sista orden kommer från en källa :-) och lät bra.


Respekt för varandra tycker jag är viktigt, den stunden då vi ger upp respekt och bryter löftet (vad det än må vara) mot varandra tar vi olika vägar vid y-korsningen. Det är bara att inse att konflikter och kriser kommer finnas i relationen - och då gäller det att visa varandra respekt, aktning och ömhet. Helt enkelt att vara jämställda som kvinna och man, som enskilda individer i en relation. Men jag är man och hon är kvinna, där i den fysiska kontakten är vi förmodligen inte lika jämställda.


Ok, en jämställd relation är viktigt, att dela och ta ansvar för beslut och utveckling/omhändertagandet av relationen och varandra. Alla källor nämner jämställdhet.
Jämställda, det är attraktivt!


När det gäller relationslyx ser jag hellre att vi har vardagslyx, tror att det är små kärleksbevis som betyder mer än de stora yviga gesterna. Men som…en oväntad lunch, en stund på en filt i solen, en glass när jag minst anar det, en snabbis, en lång het kyss i porten, snarare är det vardagens bevis på kärlek som betyder något än storvulna resan till New York (fast den resan är nog också bra).


Öppenhet! Vi måste vara helt öppna inför varandra dela allt - dvs dela med sig av problem och möjligheter samt våga erkänna sina egna fel och brister (även styrkor). Allt går att lösa om man pratar om det! Det är också viktigt att kunna kompromissa och ha överseende med hennes svagheter. Läs mer i Hemligheten om det här, en bok som jag kommer tillbaka  till senare. Kanske är det så att öppenheten precis som drömmar är den del i oss som bygger upp våra normer och värderingar, det vi är och det vi undersöker. Där tror jag likheterna behöver vara stora. Generellt bör vi vara mer lika varandra än olika. Tror att likheterna snarare stärker än fäller. Källorna perkar åt olika håll här. Ni som hävdar tvärtom hur tänker ni?


Attraktion, hon måste vara vacker i mina ögon. Vacker betyder nu inte en fotomodell eller en gudaskönhet. Vacker för mig, räcker gott. Det finns olika vacker för oss alla. Jag däremot är förmodligen kvar i samma spår som tidigare. Det är så vare jag vill eller inte, det är den tpen jag faller för (eller fysiska attribut). Ni som säger emot mig, gör det! I slutändan faller vi ändå för något vi tycker är vackert med vår partner. Eller, vad tror ni?


Grundpelare för Big M:
Kommunikation
Respekt
Dela med sig av drömmar
Likheter
Vardagslyx
Jämställda
Öppenhet
Attraktion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar