13 april 2011

Mys, mys hela veckan lång...

Jag tycker om att umgås med andra människor att få diskutera fritt, att beröra och beröras - att får lära mig nya saker och se nya synsätt. Dialogen mår bäst av öppenhet och ärlighet - då blir det spännande. I kombination med att laga och äta mat blir dialogen i en grupp mer intressant - då delar vi även upplevelsen av att skapa och smaka mat, förutom att hänga med varandra. Men även ensam kan jag verkligen hitta mys och njutning av att välja bra råvaror och laga mat. Och sen få smakupplevelsen. Gott sällskap, mat och vin, "say no more", kan sitta en hel kväll om det är rätt förutsättningar. Jo just det glömde - fika - fika är bra, bara fika rakt upp och ner.

Egentid är mys, att obehindrat få rå om sig själv, allt från träning, en bok, internet, spel, windsurfa eller bara "pula" med något som behöver "pulas".

Ut-i-det-blå - är att dra iväg på utflykt (en av mina bästa grenar), planerad eller oplanerad, picknick eller weekend Att ta dom första våfflorna på Ellens Café i Ransvik har blivit en tradition med efterföljande promenad från fyren till havet. Eller att bara bestämma sig på onsdagskvällen nu drar vi, kanske Barcelona, Paris eller Berlin i helgen. Det spontana rörelsen och deltagandet i ut-i-det-blå ger och bygger efteråt upp mer energi och lust för nästa steg.

När vi ändå är igång så åker i längre bort till solvarma stränder och pooler. Att få ligga på en svensk solvarmstrand tillsammans med familjen eller någon jag tycker om, finns inget bättre. Sen vill jag väga upp timmarna på stranden med vattentid. Den andra strand passionen är att leka och vara i vattnet (om det inte är för kallt).

Att få ligga och dra sig i sängen innan vi somnar eller att få vakna upp tillsammans är mys. Det behöver inte vara sex, det går att unvika ibland. Men det jag gillar är närheten som finns i att vakna tillsammans. Det är att dela något, att få dela något som startade samtidigt. Morgonstunder är viktiga. Slänger in frukost som mys när vi ändå är igång. Espresso, müslin med vanilj yoggi toppad med bär, mackan med pålägg och tomat. Om frukosten känns lite uppgraderad, känner jag mig uppgraderad, känslan för vad äter sitter i maten och smaken - för att få en extra bra start. Det här gör jag alltid, året runt.

Levande ljus, sova på stranden (eller utomhus), Lindt, rött vin, månen och en stjärnklar natt, soluppgång, solnedgång. Mys.

Nä jag gillar inte fredagsmys för att det begränsar, begränsar oss till att mysa på frdagar för att Kronfågel vill att smaskar på deras kyckling på fredagar. Jag vill ha mys varje dag lite eller mycket spelar ingen roll, bara minst en dos med mys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar