16 oktober 2011

Insikt, kärlek och brytpunkt!

Läser om boken "Zen och konsten att sköta en motorcykel" tror det är fjärde gången på 27 år, den har gett mig nytt perspektiv på livet varje gång. Naturligtvis påverkar också omgivningen på vunna insikter. Inser när jag läser vad Robert M. Pirsig skriver om relationer och kommunikation, att jag ofta säger "ja" i högre grad till "drömmar och på jakten av kvinnor" (Tack LT) och om kvinnor (Tack FE). I verkliga livet gör jag tvärtom jagar sanningen ovillkorligt till förbannelse - för mycket kanske. Motsägelsefullt - javisst. Men Robert M P skriver vidare, och det är det som blir min reflektion.

"The truth knocks on the door and you say, "- Go away, I'm looking for the truth," and so it goes away. Puzzling". 

Och på jobbet omfamnade jag sanningen ovillkorligt och var tog det mig?!  Att hitta balansen utan att fara med osanning måste vara rätt väg.

Funderar nu på var mitt perspektiv till den här löjliga bloggen (nu känns den patetisk) kommer ifrån, var är min plattform att stå på, plattform att utvinna mitt skrivande ifrån när det gäller kärlek? Har skrivit mycket om det som varit, skrivit väldigt mycket om drömmar från en obefintlig plattform. Att skriva om drömmar, om det som jag önskar ska hända - meningslöst. Väldigt meningslöst - bör gå ut och göra upp med mig själv om sanningen och hitta min plattfrom för skrivande. RMP skriver - 


"The world of underlying form is an unusual object of discussion because it is actually a mode of discussion itself. You discuss things in terms of their immediate appearance or you discuss them in terms of their underlying form, and when you try to discuss these modes of discussion you get involved in what could be called a platform problem. You have no platform from which to discuss them other than the modes themselves."


Inser att jag måste rationalisera min energi och fokusera på rätt saker i livet, istället för att skriva om drömmar. Säger inte att mina drömmar är fel. Men det blir substanslöst för mig själv. Jag grumlar runt och undersöker min egen kärlek, klart jag lever för kärleken till barnen, och drömmer om kärlek till en kvinna. Dem två första punkterna är ok, lever gärna med dom. Men punkten tre - det räcker inte med att drömma det krävs innehåll, eller hur? Kroppar, ord, tankar, känslor från två. Vill inte bli kär dröm! (Eller är kanske kär i min dröm.) BRYT, KLIPP, GÖR OM, GÖR RÄTT, VÄLJ VERKLIGHETEN!!! 



Här dör den här bloggen. Vi ses i en annan blogg, där i verkligheten.

What we dream is all that matters.
"Dream" is just a word until we decide to fight for it.
- Paulo Coelho

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar