12 mars 2011

Men of quality!

Jag var hemma med barn 1 och 2, är duktig på att sy, kan laga mat, se saker och ting ur ett manligt och kvinnligt perspektiv. För övrigt tycker jag om jämlika kvinnor och starka kvinnor det är väldigt attraktivt. Är det sexsistiskt? Vet inte, kanske. Men jämlikhet mellan könen är viktig och det bör vara, enligt mig, vara jämlikhet åt båda håll. I vardagen, relationen och sängen. Men det utesluter inte att jag är man och min kvinna är kvinna. Det tummar jag inte på. Jag behöver inte vara kvinna för att vara jämlik med henne. Men med rätt förutsättningar kan vi vara man och kvinna och jämlika!


Vi män, ja jag skrev vi där inkluderar jag mig själv, vet vad som är politiskt korrekt. Därmed väljer vi också forum därefter. Män väljer män i hög utsträckning. Män vill vara med i gänget - i badtunnan, på puben, på golfbanan. Rent socialt är umgänge trevligt och det går inte klandra någon för gemenskap och vänskap. Men det är märkligt att så pass många av mina 40-åriga vänner odlar konservativa, ojämlika åsikter och beteenden. På jobb, privat och annorstädes. Jag trodde faktiskt att vi var mer medvetna.

Det handlar inte längre om öppen diskriminering, där kvinnor behandlas som andra klassen medborgare som i Sons of Anarchy eller Mad Men. Det här som händer nu är med subtilt, det är något som är svårare  att ta på och styra, det här är - härskarteknik, förminskande, gliringar i slutet sällskap, uteslutande, stängda dörrar. Det här rår inte kvinnodagen på eller jämställdhets planen. Det här kan bara förändras genom beteenden. Beteendeförändring där vi börjar diskutera jämställdhet köksbordet, i bastun, på golfbanan vi män emellan och tillsammans med kvinnor.

Tycker på ett sätt det är tråkigt att kvinnodagen behövs. Det borde vara helt naturligt att vi är lika, lika inför allt. Men betänk alla ni som har barn döttrar och söner, se till att det blir en jämlik uppfostran inte bara att er son, som jag, fick lära sig att diska, sy, laga mat - det var min mors vision. Bara att både mamma och pappa glömde syrran. Hon kan varken laga mat eller byta däck. Hur jämställt blev det här. Och hennes kvinnosyn är katastrofal, jag är mer lojal med det kvinnliga könet än syrran. Men tillbaka till era söner och döttrar - alla människors lika värde och respekt är naturligt och ska finnas där.

Slå spiken i kistan? 


Det är ju det det handlar om i grunden! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar