29 mars 2011

day 06 – a song that reminds you of somewhere

Bilen, i bilen mellan Vetlanda och Rösjön, Täby någongång på 70-talet. En jul, påväg hem dom 58 milen efter att ha firat jul i en vecka med alla släktningar. Mycket mat, många bordsböner, många välsingnelser, många kramar och roligt - mycket roligt. Men framförallt många presenter (det viktigaste för mig som 10-åring). ABBA, är för mig väldigt mycket baksätet i Volvon påväg hem till Stockholm efter julfirande i Vetlanda, och kassetbandspelaren som tuggade band. C60 bandet som förverkligade julkappen, var inspelat på farbror Tommys B&O stereo med dom stora högtalarna. Det var inte jag som fick skivan, det var syrran som utbildade mig. vid den här tiden lyssnade jag mer på Elvis, Beatles, Smokey, Sweet...strange...och jag var på gränsen att upptäcka punk och disco. Har alltid varit allätare, både då och nu. Lyssar på allt.



Så tänk - Volvo, beige 245:a "herrgårdsvagn" (som mamma sa) med brun inredning. Fullastad av julens synder. Mamma - vin, pappa - mat, Syrran - kläder och musik, Lillebror - bilar, byggsatser, och nya truckar till skaten. Men doften - hemma, så rätt och trygg.







Helsingborgskonserthus, gymnasieskola, coola killen och Malin Gunnarssons flickrum någongång 1985-1986. Det lustiga är att coolakillen föll för Ratata när han var så cool. Halva Ratata var ju den gamla grannen från Skarpäng och Rösjön, Johan Ekelund, vi bodde helt enkelt grannar så det var därför... Sen att jag lärde känna Walter senare är en annan historia.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar